برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

فهرست مطالب:

دانلود متن کامل در سایت sabzfile.com

جستجو در سایت :   

 1-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………… 2
1-2 موضوع ومسأله پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………….. 3
1-3 اهداف و ضرورت پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………. 3
1-4 پرسش پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………….. 5
1-5 فرضیه‏‎های پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………….. 5
1-6 روش شناسی پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………. 6
1-6-1 نوع پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………. 6
1-6-2 چگونگی جمع‏آوری اطلاعات ………………………………………………………………………………………………………… 6
1-6-3 تجزیه و تحلیل داده‏ها …………………………………………………………………………………………………………… 6
1-6-4 جامعه آماری ………………………………………………………………………………………………………………………….. 7
1-6-5 نمونه آماری …………………………………………………………………………………………………………………………… 7
1-6-6 تعریف متغیرها ………………………………………………………………………………………………………………………. 7
1-6-7 قلمرو پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………….. 9
1-7 چهارچوب نظری پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….. 9
1-8 نوآوری پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………. 11
1-9 تعریف اصطلاحات کلیدی…………………………………………………………………………………………………………….. 12
1- 10 بهره گیری کنندگان از نتایج پژوهش………………………………………………………………………………………………. 13
1- 11 ساختار کلی پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….. 13
1-12 اختصار فصل……………………………………………………………………………………………………………………………… 14
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
 
2-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 16
2-2 مبانی نظری پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………… 16
2-2-1 حاکمیت شرکتی  …………………………………………………………………………………………………………………… 16
2-2-2 هیات مدیره ………………………………………………………………………………………………………………………….. 17
2-2-2-1 سیر تحول زمانی ترکیب هیات مدیره …………………………………………………………………………………. 17
2-2-2-2ترکیب هیات مدیره…………………………………………………………………………………………………………….. 18
2-2-2-2-1 اثر ترکیب هیات مدیره و جنبه های آن بر اثربخشی هیات مدیره در ایفای تأثیر ها…………….. 19
2-2-2-2-2 اثر جنبه های ترکیب بر اندازه اثربخشی هیات مدیره در ایفای تأثیر استراتژیک……………….. 19
2-2-2-2-3 اثر جنبه های ترکیب بر اندازه اثربخشی هیات مدیره در ایفای تأثیر نظارتی……………………… 19
2-2-2-2-4 اثر جنبه های ترکیب بر اندازه اثربخشی هیات مدیره در ایفای تأثیر خدماتی…………………….. 20
2-2-2-2-5 اثر جنبه های ترکیب بر اندازه اثربخشی هیات مدیره در ایفای تأثیر تأمین منابع………………. 20
2-2-2-2-6 اثر ترکیب هیات مدیره و جنبه های آن بر عملکرد شرکت……………………………………………….. 20
2-2-2-2-7 اثر اندازه هیات مدیره بر عملکرد شرکت………………………………………………………………………… 20
2-2-2-2-8 اثراستقلال اعضای هیات مدیره بر عملکرد شرکت…………………………………………………………… 21
2-2-2-2-9 اثر چند عضویتی بودن اعضای هیات مدیره بر عملکرد شرکت………………………………………….. 21
 2-2-2-2-10 اثر جنبه های ترکیب هیات مدیره بر یکدیگر ……………………………………………………………….. 21
2-2-2-3 ویژگی های اعضای هیات مدیره …………………………………………………………………………………………. 22
2-2-2-4 وظایف هیات مدیره …………………………………………………………………………………………………………… 24
2-2-2-5 اندازه هیات مدیره……………………………………………………………………………………………………………… 25
2-2-2-6 استقلال هیات مدیره………………………………………………………………………………………………………….. 27
2-2-2-7 جلسات هیات مدیره…………………………………………………………………………………………………………. 28
2-2-2-7-1انواع جلسات هیات مدیره……………………………………………………………………………………………….. 28
2-2-2-8 دانش مالی هیات مدیره……………………………………………………………………………………………………… 30
2-2-2-9 جدایی تأثیر رئیس هیات مدیره و مدیرعامل………………………………………………………………………… 30
2-2-2-10 کیفیت ارتباطات……………………………………………………………………………………………………………….. 31
2-2-2-11 حوزه عملکردی هیات مدیره ها در سازمان…………………………………………………………………………. 32
2-2-2-11-1 تعیین چشم انداز، رسالت و سمت وسوی استراتژیک سازمان…………………………………………… 33
2-2-2-11-2 نظارت بر اجرای استراتژی ها و عملکرد تیم اجرایی مدیریت…………………………………………… 33
2-2-2-11-3 بالنده سازی و ارزیابی مدیرعامل، انتخاب و جایگزینی……………………………………………………. 34
2-2-2-11-4 بالنده سازی سرمایه های انسانی……………………………………………………………………………………. 34
2-2-2-11-5 نظارت بر عملکرد حقوقی، اخلاقی و حاکمیتی سازمان……………………………………………………. 35
2-2-2-11-6 مدیریت بحران……………………………………………………………………………………………………………… 35
2-2-2-11-7 تأمین منابع سازمانی…………………………………………………………………………………………………….. 36
2-2-2-12 عوامل مؤثر بر ترکیب هیات مدیره و جنبه های مختلف آن…………………………………………………. 36
2-2-2-12-1 عوامل شرکتی………………………………………………………………………………………………………………. 36
2-2-2-12-2 عوامل فرهنگی……………………………………………………………………………………………………………. 37
2-2-2-12-3 عوامل بازاری………………………………………………………………………………………………………………. 37
2-2-2-12-4 عوامل حاکمیتی…………………………………………………………………………………………………………… 38
2-2-2-12-5 عوامل قانونی………………………………………………………………………………………………………………. 38
2-2-13 کیفیت گزارشگری مالی………………………………………………………………………………………………………… 38
2-2-14 ریسک…………………………………………………………………………………………………………………………………. 42
2-2-14-1 تأثیر هیات مدیره در مدیریت و کنترل ریسک……………………………………………………………………. 43
2-3 پیشینه پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………. 44
2-3-1 پژوهش های خارجی………………………………………………………………………………………………………………. 44
2-3-2 پژوهش های داخلی……………………………………………………………………………………………………………….. 53
2-4 اختصار فصل ……………………………………………………………………………………………………………………………… 58
فصل سوم: روش پژوهش  
3-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 60
3-2 موضوع و مسأله پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………… 60
3-3 روش شناسی پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….. 61
3-4 قلمرو پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………… 61
3-4-1 قلمرو زمانی پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………….. 61
3-4 -2 قلمرو مکانی پژوهش …………………………………………………………………………………………………………….. 62
3-5 جامعه و نمونه آماری …………………………………………………………………………………………………………………. 62
3-6 روش گردآوری اطلاعات …………………………………………………………………………………………………………….. 62
3-7 متغیرهای پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………….. 63
3-7-1 متغیرهای مستقل ………………………………………………………………………………………………………………….. 63
3-7-2 متغیرهای وابسته …………………………………………………………………………………………………………………. 64
3-7-3 متغیرهای کنترلی ………………………………………………………………………………………………………………… 65
3-8 فرضیات پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………. 66
3-9 روش تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………………………………………. 68
3-9-1 انواع داده ها…………………………………………………………………………………………………………………………… 69
3-9-1-1 مزایای بهره گیری از داده های تابلویی……………………………………………………………………………………… 70
3-9-2 تجزیه و تحلیل همبستگی …………………………………………………………………………………………………….. 70
3-9-2- 1 ضریب همبستگی …………………………………………………………………………………………………………….. 70
3-9-2-2 ضریب تعیین…………………………………………………………………………………………………………………….. 71
3-9-3 آزمون F ………………………………………………………………………………………………………………………………. 71
3-9-4 تصمیم‎گیری برای رد یا پذیرش فرضیه …………………………………………………………………………………… 72
3-10 اختصار فصل …………………………………………………………………………………………………………………………….. 73
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‎ها  
4-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 75
4-2 آمار توصیفی …………………………………………………………………………………………………………………………….. 76
4-3 آمار استنباطی ………………………………………………………………………………………………………………………….. 76
4-4 برآورد کیفیت گزارشگری مالی …………………………………………………………………………………………………… 77
4- 5 مدل اول…………………………………………………………………………………………………………………………………… 77
4-5-1 ضریب همبستگی ………………………………………………………………………………………………………………….. 79
4-5-2 آزمون ایستایی …………………………………………………………………………………………………………………….. 80
4-5-3 آزمون چاو……………………………………………………………………………………………………………………………. 81
4-5-4 برازش مدل……………………………………………………………………………………………………………………………. 81
4-5-5 مطالعه پیش فرض های مدل…………………………………………………………………………………………………… 83
4-5-5-1 آزمون مستقل بودن خطاها…………………………………………………………………………………………………. 84
4-5-5-2 آزمون ثابت بودن واریانس خطاها……………………………………………………………………………………….. 84
4-5-5-3 آزمون نرمال بودن خطاها…………………………………………………………………………………………………… 85
4-5-5-4 مطالعه نرمال بودن متغیر وابسته……………………………………………………………………………………….. 86
4- 6مدل دوم……………………………………………………………………………………………………………………………………. 87
4-6-1 ضریب همبستگی ………………………………………………………………………………………………………………….. 87
4-6-2 آزمون ایستایی ……………………………………………………………………………………………………………………… 89
4-6-3 آزمون چاو ……………………………………………………………………………………………………………………………. 90
4-6-4برازش مدل……………………………………………………………………………………………………………………………. 90
4-6-5بررسی پیش فرض های مدل……………………………………………………………………………………………………. 92
4-6-5-1آزمون مستقل بودن خطاها………………………………………………………………………………………………….. 92
4-6-5-2آزمون ثابت بودن واریانس خطاها………………………………………………………………………………………… 93
4-6-5-3آزمون نرمال بودن خطاها……………………………………………………………………………………………………. 94
4-6-5-4بررسی نرمال بودن متغیر وابسته…………………………………………………………………………………………. 95
4-7 اختصار فصل ……………………………………………………………………………………………………………………………… 97
فصل پنجم: بحث و نتیجه‏گیری  
5-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 99
5-2 اختصار پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………….. 99
5-3 نتیجه‏گیری ………………………………………………………………………………………………………………………………. 103
5-4 محدودیت در تعمیم نتایج پژوهش……………………………………………………………………………………………….. 105
5-5 پیشنهادات ناشی از یافته‏های پژوهش ………………………………………………………………………………………… 105
5-6 پیشنهادات برای تحقیقات آتی …………………………………………………………………………………………………… 106
5-7 اختصار فصل …………………………………………………………………………………………………………………………….. 107
منابع و مآخذ …………………………………………………………………………………………………………………………………….. 108
پیوست …………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 116
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد: تحلیل رابطه‏ی آزاد سازی تجاری و اشتغال زنان در ایران : مطالعه‏ موردی کارگاه‏های بزرگ صنعتی

چکیده

یک شرکت ، تحت هدایت و رهبری اعضای هیات مدیره اش اداره می گردد سپس هدایت و رهبری از هیات مدیره به مدیر عامل و از مدیر عامل به مدیران ارشد ، به مقصود مدیریت و سازماندهی کارهای روزانه شرکت ، انتقال     می یابد. بدین ترتیب ، هیات مدیره به نمایندگی از سوی سهامداران شرکت ، کار نظارت و کنترل بر شرکت را انجام می دهد؛ پس هدف این پژوهش مطالعه تأثیر ترکیب تنوع هیات مدیره بر کیفیت گزارشگری مالی و ریسک در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد.فرضیه های موجود ارتباط بین ترکیب هیات مدیره و کیفیت گزارشگری مالی و ریسک را مطالعه و آزمون کرده اند.برای آزمون فرضیه ها، تعداد 126 شرکت در طی سال های 1388 الی 1392 از بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به روش غربال انتخاب شده می باشد.در این پژوهش تعداد اعضای هیات مدیره، استقلال هیات مدیره ،رشته تحصیلی اعضای هیات مدیره، سوابق شغلی اعضای هیات مدیره و دانش مالی اعضای هیات مدیره بعنوان متغیرهای مستقل و کیفیت گزارشگری مالی و ریسک بعنوان متغیرهای وابسته در نظر گرفته شده می باشد.اندازه شرکت و اهرم مالی هم بعنوان متغیرهای کنترلی در نظر گرفته شده اند. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که ارتباط مثبت و معناداری بین اندازه هیات مدیره و استقلال هیات مدیره با کیفیت گزارشگری مالی هست و  همچنین ارتباط مثبت و معناداری بین دانش مالی اعضای هیات مدیره و ریسک شرکت هست. و بین رشته تحصیلی اعضای هیات مدیره و سوابق شغلی اعضای هیات مدیره و دانش مالی اعضای هیات مدیره با کیفیت گزارشگری مالی ارتباط معناداری وجود ندارد و همچنین بین اندازه هیات مدیره و استقلال هیات مدیره و رشته تحصیلی اعضای هیات مدیره و سوابق شغلی اعضای هیات مدیره با ریسک شرکت ارتباطی وجود ندارد.

مقدمه

یک شرکت ، تحت هدایت و رهبری اعضای هیات مدیره اش اداره می گردد سپس هدایت و رهبری از هیات مدیره[1] به مدیر عامل و از مدیر عامل به مدیران ارشد ، به مقصود مدیریت و سازماندهی کارهای روزانه شرکت ، انتقال     می یابد. بدین ترتیب ، هیات مدیره به نمایندگی از سوی سهامداران شرکت ، کار نظارت و کنترل بر شرکت را انجام می دهد.در حالی که حاکمیت شرکتی مؤثر و کارآمد مسئول تمام کسانی می باشد که با ذینفعان ارتباط مستقر        می کنند، این هیات مدیره می باشد که در رأس امور، مسئولیت هماهنگی را بر عهده دارد و از وجود فرهنگ و فضای مناسب در سیستم اطمینان حاصل می کند.

کلید ایجاد یک حاکمیت شرکتی مؤفق ،اطمینان از گسترش اصول پایداری، مسئولیت، پاسخگویی، انصاف، شفاف سازی و اثربخشی در سازمان می باشد. امروزه با بروز تغییرات مداوم در سبد ذینفعان سازمان ها و از طرفی پویای های حاکمیتی موجود در فضای کسب و کار، تغییرات گسترده ای در سطوح حاکمیتی و رهبری سازمان ها رخ داده می باشد. هیات مدیره ها یکی از ارکان حاکمیت در سازمان های امروزی به شمار می طریقه که بیشتر از آنها به عنوان اهرم اجرایی اصول حاکمیتی سازمانی و مسئول نظارت و سیاست گذاری در شرکت ها  دانسته می گردد. (هوس[2]،2007).

اعضای هیات مدیره ها بیشتر توسط مالکان سهام انتخاب می شوند، در حالی که در بعضی سیستم های حاکمیتی جدید، مجموعه نظرات کارکنان، نهادهای دولتی، سرمایه گذاران و عرضه کنندگان نیز در انتخاب آنان تأثیر گذار می باشد. اثربخشی هیات مدیره مستقیماً به ارتباطات بین اعضای هیات مدیره ، بین هیات مدیره و مدیریت اجرایی و بین هیات مدیره و سایر ذینفعان مرتبط می باشد.دلیل این موضوع، آن می باشد که مسئولیت های اصلی هیات مدیره یعنی فراهم کردن هدایت و نظارت، روی رفتار سایرین تأثیر می گذارد. این تأثیر و نفوذ می تواند به گونه مناسبی اعمال گردد تنها اگر تصمیمات به شکلی شفاف و متقاعدکننده اعلام شوند. پس اعضای هیات مدیره که مسئول تصویب موضوعات مهمی مانند راهبرد ، انتصاب مدیران رده بالا و ریسک پذیری شرکت هستند ، بصورت جمعی تصمیم   می گیرند. پس، صمیمیت، دقت و صحت ارتباطات در درون هیات مدیره، کیفیت تصمیم گیری جمعی را بهبود می بخشد.

در تعریف هیات مدیره ها می توان این گونه عنوان نمود که هیات مدیره ها غالباً گروهی از افرادی هستند که حق نظارت ،کنترل، سیاست گذاری های کلان و “حاکمیت ” بر یک سازمان خاص را در اختیار دارند (هلمس[3]،2005). این مجموعه از افراد (در قالب یک تیم کاری اثربخش) بایستی سلامت سازمانی را در حوزه های متنوعی همچون عملکرد مالی مناسب شرکت، قانونی بودن فعالیت ها، تناسب فرایندها و اقدامات صورت پذیرفته سازمانی با اهداف راهبردی سازمان را تضمین کنند.

دسته‌ها: اقتصاد