دکترداریوش کاظمی

استاد مشاور:

دکترمهدی اسدی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

فهرست مطالب:

پیشگفتار………………………………. 1

مقدمه………………………………. 3

فصل اول: کلیات

1-1 درآمد………………………………. 5

1-2 اظهار مسئله………………………………. 5

1-3 سوابق پژوهش……………………………….. 5

1-4 فرضیه های پژوهش……………………………….. 6

1-5 اهداف پژوهش………………………………. 6

1-6 جنبه نوآوری و جدید بودن پژوهش……………………………….. 6

1-7 روش انجام پژوهش……………………………….. 6

فصل دوم: درمورد موسیقی

2-1 درآمد………………………………. 8

2-2 تاریخچه………………………………. 8

2-2-1 دوره ی هخامنشی……………………………….. 9

2-2-2 دوره ساسانی……………………………….. 12

2-2-3 دوره ی اسلامی……………………………….. 18

2-3 تعریف شعر و موسیقی از دیدگاه بزرگان……………………………….. 25

2-3-1 تعریف موسیقی……………………………….. 25

2-3-2 تعریف شعر………………………………. 26

2-4 آشنایی با چند اصطلاح موسیقی……………………………….. 27
جستجو در سایت :   


2-5 مختصری درمورد وجه تسمیه گوشه های موسیقی………………… 29

2-5-1 مثال……………………………….. 30

فصل سوم: درمورد استاد محمدرضا شجریان

3-1 درآمد………………………………. 33

3-2 بیوگرافی……………………………….. 33

3-3 شیوه ی آوازی استاد شجریان……………………………….. 36

فصل چهارم: ارتباط شعر و موسیقی و مطالعه آن در هفت آلبوم استاد محمدرضا شجریان

4-1 درآمد………………………………. 41

4-2 پیوند شعر و موسیقی……………………………….. 41

2-4-1 هماهنگی موسیقی آوازی با مفهوم شعراز زبان استاد حسین دهلوی………….. 43

4-3 مطالعه ادبی و موسیقیایی هفت اثر از آثار استاد محمدرضا شجریان…………… 47

4-3-1 آلبوم شب سکوت کویر………………………………. 47

4-3-2 آلبوم سر عشق……………………………….. 60

4-3-3 آلبوم بیداد………………………………. 71

4-3-4 آلبوم آسمان عشق……………………………….. 84

4-3-5 آلبوم نوا……………………………… 94

4-3-6 آلبوم دستان……………………………….. 109

4-3-7 آلبوم راست پنجگاه……………………………… 118

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

5-1 نتیجه گیری……………………………….. 129

منابع……………………………….. 131

چکیده:

شعر فارسی با موسیقی نزدیکی فراوان دارد تا آنجا که بعضی هر دو را از یک منشأ دانسته اند. شعر در درون خود دارای موسیقی می باشد و گاه موسیقی نیز علاوه بر اصوات مفاهیمی نیز به همراه داشته می باشد، همراهی این دو، اثری می آفریند که در صدر آثار خلق شده انسانی می باشد. مطالعه این همراهیِ شعر و موسیقی ما را به درک بهتر و والاتر این آثار رهنمون می سازد و برای آیندگان آگاهی از روش و شیوه ی ساخت این آثار را پدید می آورد تا بتوانند از تجربه گذشتگان در خلق بهتر و زیباتر آثار هنری بهره گیری نمایند. در این پژوهش مجموعه های ارائه شده توسط استاد موسیقی و آواز ایران، استاد محمدرضا شجریان مورد مطالعه ادبی و موسیقیایی قرار گرفته می باشد. در جنبه های موسیقیایی، مطالعه مقام های موسیقی- گوشه ها و ردیف های آوازی و در بعد ادبی، بهره گیری از موسیقی درونی، کناری و آوایی اشعار و همین­گونه بهره بردن از صنایع لفظی و ادبی مد نظر قرار گرفته می باشد. روش پژوهش در این پژوهش کتابخانه ای، میدانی و تحلیلی و تطبیقی بوده می باشد. نتایج بدست آمده نشان می دهد پدید آورنده علاوه بر تسلط بر اطلاعات موسیقی و آوازی، بر جنبه های ادبی نیز شخصاً و یا توسط مشاور آگاهی داشته می باشد. در این پژوهش هماهنگی بین صنایع ادبی، مانند ایهام، ایجاز و اوزان عروضی و … در انتخاب اشعار و موسیقی دیده می گردد.

پیشگفتار:

از دیرباز سودای آن داشتم، تا به شکرانۀ یک عمر، استماع نغمه های آسمانی و آوازهای ملکوتی استاد محمدرضا شجریان، نقشی در جهت بزرگداشت این چهره فاخر و بلند پایۀ عرصه موسیقی و آواز ایران زمین اعمال نمایم. از حُسن اتفاق در سال 89 در رشته ادبیات مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شدم و پس از اتمام واحدهای درسی به مقصود انتخاب موضوع پایان نامه با جناب آقای دکتر کاظمی ریاست محترم دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشورت نمودم. ایشان بنا به قریحه سلیم و ذوق سرشاری که در عرصه هنر دارند، مطالعه ارتباط شعر و موسیقی در آثار و آلبوم های استاد شجریان را پیشنهاد نمودند. بنده نیز، نظر به شکل گیری آرمانی که سال ها با آن گره خورده بودم، همچنین بنا به ارادت و علاقه وافری که به جناب آقای دکترکاظمی داشتم با کمال شوق پذیرفتم.

پس از پژوهش و جستجوی لازم، دریافتم که موضوع این پایان نامه مانند موضوعاتی می باشد که تاکنون به آن پرداخته نشده می باشد. به غیر از مورد هایی اندک و معدود، که صرفاً به مطالعه چند بیت از یک آلبوم تصریح نموده می باشد.

در آغاز، این پژوهش بنا بر این بود در طیف وسیع تری صورت گرفته و تمامی آلبوم هایی که در کتاب خسرو خوبان، تدوین شده می باشد مورد نقد و مطالعه قرار گیرد. اما به دلیل محدودیت زمانی و ضیق وقت، همچنین تکرار مطالب که قطعاً برای مخاطب، ملال آور خواهد بود به هفت آلبوم که هر کدام در یکی از هفت دستگاه موسیقی اصیل ایرانی اجرا گردیده می باشد کاهش پیدا نمود.

اهمیت این پژوهش به آن جهت می باشد که علاقه مندان با در دست داشتن نسخه ای از این پژوهش می توانند به هنگام شنیدن هر یک از این آلبوم ها، نوع دستگاه، گوشه ها ، ردیف های آوازی و همچنین ارتباط شعر و ملودی، و به گونه کلی فضای حاکم بر اثرِ مربوطه را عمیق تر درک نموده و با شناخت از زوایای ادبی و موسیقایی آن لذت بیشتری دریافت نمایند.

خاطر نشان می گردد، با همه ی کوشش و تلاشی که در جهت ارائه دقیق و صحیح مطالب نموده ام، هیچگاه مدعی آن نیستم که پژوهشی بدون نقص و عاری از عیب به انجام رسانده ام. دانلود متن کامل در سایت sabzfile.com

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد: نقد ساختارگرایانۀ فیلمنامه های علی حاتمی

شاید در مورد هایی راه به بادیه ی خطا پیموده باشم، اما خرسندم که به باطل ننشسته و به حد بضاعت و توان در این مسیر کوشیده ام.

به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل                که گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم

امیدوارم صاحبان فن و ارباب خرد، ناگفته ها و عیوب این پژوهش را به حقیر گوشزد نموده تا در آینده، این پژوهش صورتی نیکوتر پذیرد.

در پایان از جناب آقای دکتر کاظمی که از آغاز تا انتها ،همتی والا وبی شائبه ،بدرقه راه این نوسفر عرصه فرهنگ و ادب ، نموده اند کمال تشکر و امتنان فراوان دارم. همچنین تشکر از جناب استاد مهدی اسدی، استاد مشاور که از نظرات وپیشنهادات گرانقدرشان بهره های فراوان برده ام. در نهایت، سپاس از برادر عزیزم، جناب استاد محمدمیرزایی،خوشنویس و ردیف دان برجسته کرمان، که اگر فروغ دانش و رهنمودهای گوهربارشان بر این پژوهش نمی تابید، هیچگاه این پژوهش به سر منزل مقصود نمی رسید.

و در انتها به گفتۀ زنده یاد دکترمحمد معین:

«این کاری می باشد که توانسته ایم، اما آن نیست که خواسته ایم».

مقدمه:

شعر و موسیقی پیوندی ناگسستنی دارند، زیرا حقیقت درونی شعر که همان وزن می باشد موجب پیوند آن با موسیقی می باشد. بعضی بر این عقیده اند، شعری که از قالب و وزن عروضی عاری باشد، کمال یافته نیست و نمی تواند موجب غنای موسیقی گردد. مانند کسانی که بر اهمیت پیوند شعر و موسیقی، و ضرورت آن به مقصود زیباتر شدن اثر، تأکید فراوان داشته اند استاد محمدرضا شجریان می باشد. از این رو پژوهشگر بر آن می باشد تا این حساسیت را در هفت اثر از آثار موسیقی ایشان که هر کدام در یکی از دستگاه های هفت گانه موسیقی ایرانی اجرا گردیده می باشد نظاره و مورد مطالعه و تحلیل قرار دهد.

این پژوهش شامل پنج فصل می باشد. فصل اول، کلیات، فصل دوم تصریح ای کوتاه به تاریخچه موسیقی از دیدگاه استاد روح الله خالقی، همچنین جهت آشنایی مخاطبان عزیز تصریح ای اجمالی به تعدادی از اصطلاحات موسیقی و وجه تسمیه گوشه ها. فصل سوم بنا به ضرورت، مختصری درمورد استاد شجریان و ویژگی های آوازی ایشان . در فصل چهارم که عنصر اصلی پژوهش می باشد؛ضمن مقدمه ای کوتاه درخصوص تلفیق شعر وموسیقی و نگاهی به هماهنگی آوازی با مفهوم شعر از دیدگاه استاد حسین دهلوی ، به مطالعه جنبه های ادبی، مانند اوزان عروضی، صناعات ادبی، جنبه های محتوایی شعر و مضامین آن؛ و در جنبه های موسیقایی به ردیف های آوازی، گوشه ها، نوع دستگاه و هماهنگی آن ها با ملودی پرداخته می گردد. در فصل پنجم نتایج حاصل ازاین پژوهش ارائه شده می باشد.

فصل اول: کلیات

1-1- درآمد

در این فصل صورتی کلی شامل: اظهار مسئله، سوابق پژوهش، فرضیه های پژوهش، اهداف پژوهش و غیره ارائه می گردد.

2-1- اظهار مسأله

شعر، موسیقی و تلفیق این دو، مانند مباحثی می باشد که در حوزه موسیقی ایرانی مهم می باشد.

بی شک هرگاه شعر و موسیقی با هم ادغام و ترکیب شده اند نه تنها منجر به خلق آثاری زیبا شده، بلکه بر مخاطب نیز تأثیر بسزایی داشته می باشد.

اگرچه شعر به گونه مستقل در مورد هایی جلوه گری نموده و به موسیقی و آهنگ احتیاج نداشته می باشد اما آن چیز که واضح می باشد، موسیقی همواره، زیبایی و زینت شعر بوده و کمتر خود به خود استقلال داشته می باشد. خصوصاً در سرزمین ما، مردم هنگامی از موسیقی لذت می برند که با کلام توأم باشد.

نظر به اهمیت هماهنگی شعر و موسیقی پژوهشگر بر آن می باشد این هماهنگی را در هفت اثر از آثار استاد محمدرضا شجریان که هر کدام در یکی از دستگاه های هفت گانه موسیقی اصیل ایرانی اجرا گردیده می باشد مورد تحلیل و مطالعه قرار دهد.

3-1- سوابق پژوهش

تحقیقاتی پیرامون تلفیق شعر و موسیقی توسط استادانی نظیر: استاد حسین دهلوی در کتاب «پیوند شعر و موسیقی»، استاد حسین علی ملاح در کتاب «پیوند شعر و موسیقی» و فرصت الدوله شیرازی در کتاب «بحور الالحان» شده می باشد. علیرغم غنای علمی و ادبی که دارند در هیچکدام از این تحقیقات یک غزل از آغاز تا انتها مطالعه نشده و بیشتر به خود موضوع تلفیق توجه شده می باشد. حال آنکه در این پژوهش به یکایک ابیات پرداخته شده می باشد.

4-1- فرضیه های پژوهش

– وزن شعر با دستگاه موسیقی ارتباط دارد. 

– مضمون شعر با دستگاه و ملودی مرتبط می باشد. 

– اشعار از جنبه های ادبی و بلاغی انتخاب شده اند.

– اشعار ساده مورد انتخاب بوده اند. 

5-1- اهداف پژوهش

هدف از این پژوهش دست­یابی به ارتباط بین ابعاد ادبی و جنبه­ های موسیقایی می باشد.

6-1- جنبه نوآوری و جدید بودن پژوهش

تاکنون تحقیقی همانند این در موسیقی معاصر، حداقل مدون و جامع صورت نگرفته می باشد.

7-1- روش انجام پژوهش